info@tasjossk.se

 

Klubben
Medlemsinfo
På gång
Ledinfo
Fotogalleri
Länkar
Tävlingar
Resultat
Arkivet
Första sidan
IdrottOnline
Gästbok

 



 



LEDINFORMATION


Vi sköter om ca: 90 km skoterleder, som sträcker sig åt alla håll från Tåsjöberget/Fjällsikten.

Längs "Bäverleden" mot Borgafjäll så har vi byggt dels en kåta ca: 12 km från Fjällsikten.
Denna klubbkåta, som ligger mellan Lassemyran och Getingflon, togs i bruk
säsongen 94/95. Dels en klubbstuga ca: 20 km från Fjällsikten, "Korvkojan" i Karbäcken
som togs i bruk 97/98. Alla och envar är välkomna att nyttja
dessa boningar. (Glöm inte att städa efter Er.)

Ett antal kojor och vindskydd finns även längs lederna.

Tåsjöberget/Fjällsikten är en naturlig knutpunkt på Bäverleden, där leder från
Borgafjäll, Hoting, Vilhelmina, Dorotea och Strömsund strålar samman.

Tankningsmöjlighet hos BePe i Kyrktåsjö, byn nedanför Tåsjöberget,
öppet vard. 10-18 lörd. 10-14, andra tider sedel och kontokortsautomat.
Skoterleden går ända fram.



Här har vi lagt en översiktskarta så ni får lite att gå efter.





TIPS !
En rejäl SKOTERLEDSKARTA över hela Strömsunds kommun,
tryckt 2009, finns att köpa på BePe i Kyrktåsjö, pris 130:-.





 

SKOTER-"PILOTER"!
Tycker du att det saknas lite "action" på skoterlederna? Här får du några
uppiggande råd, särskilt verkningfulla på de "tråkmånsar" som sköter skoterleder.
1. När du startar ska du se till att skotern står mitt på leden. Använd alltid full gas, och kan
du inte åstadkomma en snöhög på minst 25 centimeters höjd på den nysladdade leden
är det nog läge att göra något åt skotern.
2. Vid den fortsatta körningen bör du utnyttja erfarenheterna från rallykörning med bil, dvs kurvtagning sker med fyrhjulssladd och fullt ös. Lyckas du köra skoter på ett liknande sätt (med ett tjusigt snösprut) får du ganska snabbt MYCKET väldoserade kurvor och en spännande led.
3. Se till att gasvajern inte rostar fast i höljet genom att ofta röra fram och tillbaka på den medan du kör. Under körning bör du också motverka att gasvajern krymper i längsled och sträcka på den då och då. Detta åstadkommes genom att pressa gashandtaget hårt mot styret under lagom långa tidsperioder. Passa på när leden är riktigt plan och fin.
4. Kör alltid mitt på leden, högertrafik är onödigt av flera skäl, bl a. packas snön till en bredare led utan någon större nytta, de som har en pulka med folk ombord får ju skylla sig själva om pulkan tippar vid möte. Men vem åker förresten omkring med en bromsande pulka!?
5. Stanna aldrig och bryt av de kvistar som sticker in på leden, kolvarna i motorn hinner svalna för mycket under de sekunder som detta tar, och en kall motor slits ju kraftigt. Dessutom sjunker medelhastigheten katastrofalt.
6. Undvik onödiga kostnader för reparationer, låt den där dåliga stötdämparen i boggien sitta kvar ett tag till, helst till det har blivit sommar. Det är mycket trevligare att meka på skotern en varm skön sommardag. Att boggien studsar lite grann på leden märks ju knappt bara man håller ordentligt varv på motorn. Och de där ynkligt små snöhögarna som blir kvar på leden efter varje studs är väl inte mycket att bråka om!?
7.

När du börjar närma dig målet planerar du i god tid hur du ska göra en snygg "landning". I sista sväng kollar du att gasen fortfarande funkar, lite snösprut är som sagt effektfullt (det KAN finnas nån trevlig person där som tittar), sedan åker du in med väl avvägda manövrar genom den nya infarten som du skapar och gör en elegant parkering så nära dörren som möjligt. Skoterklubbens konto för sladdning och underhåll av skoterlederna kommer förstås inte att minska, men vadå, ska inte lederna underhållas? Och de där extra grillträffarna vid utflyktsmålet som kunde ha ordnats istället är ju inte något för en riktig skotermacho!

"En tråkmåns"

 




 

klart.se