|
LEDINFORMATION
Vi
sköter om ca: 90 km skoterleder, som sträcker sig åt
alla håll från Tåsjöberget/Fjällsikten.
Längs "Bäverleden" mot Borgafjäll så har vi
byggt dels en kåta ca: 12 km från Fjällsikten.
Denna klubbkåta, som ligger mellan Lassemyran och Getingflon,
togs i bruk
säsongen 94/95. Dels en klubbstuga ca: 20 km från Fjällsikten,
"Korvkojan" i Karbäcken
som togs i bruk 97/98. Alla och envar är välkomna att
nyttja
dessa boningar. (Glöm inte att städa efter Er.)
Ett antal kojor och vindskydd finns även längs lederna.
Tåsjöberget/Fjällsikten är en naturlig knutpunkt
på Bäverleden, där leder från
Borgafjäll, Hoting, Vilhelmina, Dorotea och Strömsund
strålar samman.
Här
har vi lagt en översiktskarta så ni får lite att
gå efter.
TIPS
!
En rejäl SKOTERLEDSKARTA över hela Strömsunds
kommun,
tryckt 2009, finns att köpa på BePe i Kyrktåsjö,
pris 130:-.
SKOTER-"PILOTER"!
|
|
|
Tycker
du att det saknas lite "action" på skoterlederna? Här
får du några
uppiggande råd, särskilt verkningfulla på de
"tråkmånsar" som sköter skoterleder.
|
|
|
1.
|
När
du startar ska du se till att skotern står mitt på
leden. Använd alltid full gas, och kan
du inte åstadkomma en snöhög på minst
25 centimeters höjd på den nysladdade leden
är det nog läge att göra något åt
skotern.
|
2.
|
Vid
den fortsatta körningen bör du utnyttja erfarenheterna
från rallykörning med bil, dvs kurvtagning sker med
fyrhjulssladd och fullt ös. Lyckas du köra skoter
på ett liknande sätt (med ett tjusigt snösprut)
får du ganska snabbt MYCKET väldoserade kurvor och
en spännande led.
|
3.
|
Se
till att gasvajern inte rostar fast i höljet genom att
ofta röra fram och tillbaka på den medan du kör.
Under körning bör du också motverka att gasvajern
krymper i längsled och sträcka på den då
och då. Detta åstadkommes genom att pressa gashandtaget
hårt mot styret under lagom långa tidsperioder.
Passa på när leden är riktigt plan och fin.
|
4.
|
Kör
alltid mitt på leden, högertrafik är onödigt
av flera skäl, bl a. packas snön till en bredare led
utan någon större nytta, de som har en pulka med
folk ombord får ju skylla sig själva om pulkan tippar
vid möte. Men vem åker förresten omkring med
en bromsande pulka!?
|
5.
|
Stanna
aldrig och bryt av de kvistar som sticker in på leden,
kolvarna i motorn hinner svalna för mycket under de sekunder
som detta tar, och en kall motor slits ju kraftigt. Dessutom
sjunker medelhastigheten katastrofalt. |
6.
|
Undvik
onödiga kostnader för reparationer, låt den
där dåliga stötdämparen i boggien sitta
kvar ett tag till, helst till det har blivit sommar. Det är
mycket trevligare att meka på skotern en varm skön
sommardag. Att boggien studsar lite grann på leden märks
ju knappt bara man håller ordentligt varv på motorn.
Och de där ynkligt små snöhögarna som blir
kvar på leden efter varje studs är väl inte
mycket att bråka om!? |
7.
|
När
du börjar närma dig målet planerar du i god
tid hur du ska göra en snygg "landning". I sista sväng
kollar du att gasen fortfarande funkar, lite snösprut
är som sagt effektfullt (det KAN finnas nån trevlig
person där som tittar), sedan åker du in med väl
avvägda manövrar genom den nya infarten som du skapar
och gör en elegant parkering så nära dörren
som möjligt. Skoterklubbens konto för sladdning
och underhåll av skoterlederna kommer förstås
inte att minska, men vadå, ska inte lederna underhållas?
Och de där extra grillträffarna vid utflyktsmålet
som kunde ha ordnats istället är ju inte något
för en riktig skotermacho!
|
"En
tråkmåns"
|
|